In Het Financieele Dagblad verscheen op 13 december 2018 een artikel over een fiscale regeling waardoor werknemers goedkoop een elektrische auto kunnen rijden. Hoe zit dat eigenlijk?
Het idee is dat de werknemer zelf een elektrische auto least. Hij spreekt met zijn werkgever af dat de werkgever de leasekosten aan hem vergoedt en hij in ruil eenzelfde bedrag aan brutoloon inlevert. De regeling kost
de werkgever dus niks extra’s.
Een voorbeeld
Stel, een werknemer heeft een bruto maandsalaris van € 3.600. Hij leaset voor € 600 per maand een elektrische auto met een cataloguswaarde van € 40.000. De werkgever vergoedt de leasekosten, en het brutoloon wordt
met € 600 verlaagd naar € 3.000. Wat schiet de werknemer daarmee op?
Het voordeel
Als de werkgever alle kosten van de elektrische auto vergoedt, is sprake van een auto van de zaak. Ook als het
leasecontract op naam van de werknemer staat. In plaats van een brutoloon van € 600 krijgt de werknemer daarom
een bijtelling 4% over de cataloguswaarde, ofwel € 133 per maand. Dat betekent dat per saldo over een bedrag van
€ 467 geen belasting is verschuldigd. Bij een tarief van 38,1% is dat een maandelijks netto voordeel van € 177.
Mogelijk levert de verlaging van het brutoloon ook nog recht op een hogere toeslag op. Maar let op! De verlaging van het brutosalaris kan ook tot gevolg hebben dat de werknemer minder pensioen opbouwt en minder recht heeft op WW en WIA.